کرزی: حمايت غرب از بنيادگرايی دهه 80 به سود تروريسم تمام شد
ارسالي صميمي ارسالي صميمي


حامد کرزی رييس جمهوری افغانستان که به لندن آمده است امروز در مرکز پژوهشی موسوم به چتم هاوس، در مرکز لندن سخنرانی کرده است. آقای کرزی در جريان اين سخنرانی گفت که کسانی که به نام اسلام مرتکب اعمال تروريستی می شوند مسلمان واقعی نيستند. وی همچنين گفت که حمايت غرب از بنياد گرايی اسلامی دردهه ۱۹۸۰ درجريان نبرد عليه اشغال افغانستان توسط شوروی، به نفع تروريسم تمام شده است.
آقای کرزی ياد آور شد که در جريان اشغال افغانستان، غرب به بنياد گرايان اسلامی مانند اسامه بن لادن که مخالف با شوروی بودند ميلياردها دلار کمک کرد ولی بعد افغانستان و به گفته او اهريمنی را که درآن کشور بجای مانده بود فراموش کرد. حامد کرزی گفت: "اگر در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ غرب به افغانستان توجه کرده بود شايد اکنون برجهای دوقلوی نيويورک پا برجا بودند. شايد بمب گذاری های مادريد اتفاق نمی افتاد. شايد امروز شاهد بمب گذاری ها در لندن نبوديم." ولی شديد ترين انتقاد آقای کرزی از کسانی بود که به نام اسلام مرتکب قتل می شوند. او هشدار داد که از آنجا که اسلام مخالف با قتل است کسانی که ديگران را می کشند مسلمان نيستند.
رييس جمهور افغانستان هشدار داد که تنها در صورتی که همه در جهان به اتفاق کار کنند و دولت ها از تروريست ها به عنوان حربه ای برای پيشبرد سياست های خود استفاده نکنند می توان تروريسم را شکست داد. آقای کرزی بخصوص از پاکستان خواست که برخی از مدرسه های مذهبی را که به گفته او به اردوگاه آموزشی بيشتر شباهت دارند تا مدرسه مذهبی تعطيل کند.
برگرفته از سايت فارسي بي بي سي
July 21st, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها